2. kesäkuuta 2017

Kesäloma alkoi

Keskiviikkona meidän pojilla oli viimeinen päiväkotipäivä ja nyt alkoi kesäloma. Syksyllä päiväkotiin tosin palaa vain Liam, ja Rafael jää kotiin mun ja Rosalien kanssa. Mä pitkään pohdin ja pähkäilin sitä, ja tein päätöksen, että hän on meidän kanssa nyt kotona ja palaa päiväkotiin Rosalien kanssa yhtäaikaa kun mä jatkan opintojani.


Mulla oli kokoajan vähän huono omatunto kun pidin Rafaelia hoidossa, vaikka olin Rosalien kanssa kotona. Samaa fiilista ei oikeastaan tullut silloin kun Rafael oli vauva ja Liam päiväkodissa, koska hän oli kerennyt jo olla siellä pidempään, ja hänen puheenkehitystään seurattiin, joten oli selvä syy, miksi hän jatkoi päiväkodissa vaikka mä olin kotoa.
Tämä vuosi, kun Rafael on ollut päiväkodissa, on ollut mulle henkireikä. Mä en olisi jaksanut pyörittää arkea, jos meillä ei olisi ollut päiväkotia tukena. Kun valvoin molempien lasten kanssa, kuljin zombina paikasta toiseen, oli päiväkoti meille pelastus. Sain pari kertaa viikossa hengähtää ja nukkua. Rafaelin hoitajat olivat niin ihania kaikki, että harmittaa sen takia ottaa Rafael pois. Rafael viihtyi päiväkodissa loistavasti ja oli niin ylpeä, kun sai mennä päiväkotiin isoveljen kanssa. Rafael sai hetken rauhaa minusta ja uudesta vauvasta, sai opetella rauhassa uusia juttuja. Hän sai olla päiväkodissa ''eri lapsi'' mikä on kotona ja se teki hänelle hyvää.


Mutta, Rafael kerkeää olla päiväkodissa monta vuotta ja tällaista mahdollisuutta ei enää tule. Tämän vuoden jälkeen lapsilla alkaa päiväkoti ja koulu-ura joka loppuu vasta, kun he ovat melkein täysi-ikäisiä, joten nyt kun on vielä mahdollisuus, haluan hyödyntää sen.
En tiedä yhtään, minkälainen vuosi meillä on edessä. En tiedä, kuinka jaksan pyörittää arkea kahden uhma-ikäisen kanssa. Mutta, sen näkee sitten, ja yritän jaksaa sen ajatuksen voimalla, että tämä kotiäidin urani on tosiaan tämän vuoden päästä loppu.

Meillä on onneksi perhekahvila, joka itseasiassa muuttaa vielä lähemmäs meidän kotia syksyllä, ja siellä me käydään sitten kaksi kertaa viikossa. Jos se ei riitä aktiviteetiksi meidän kaksikolle, niin ollaan paljon puistossa ja ulkona. Odotan tulevaa innolla, mutta samalla niin haikein mielin, kun piti jättää niin ihana päiväkotiryhmä. Toki Rafael on sinne mitä luultavimmin palaamassa, kun on takuupaikalla, mutta ei voi tietää kuitenkaan jos joku hoitajista lopettaa tms.

Onko teillä ollut vastaavaa tilannetta? Haluaisin kuulla kokemuksia :)


Ei kommentteja :

Lähetä kommentti