3. toukokuuta 2017

Valmentautumaan

Lauantaina mulla olisi edessä elämäni ensimmäinen ratsastusvalmennus. Oon käynyt ihan säännöllisesti ratsastustunneilla ratsastuksenopettajani opetuksessa melkein koko tämän 17 vuotta mitä olen ratsastusta harrastanut, mutta ulkopuolisen valmentajan tunnille en ole vielä eksynyt. Olen mukana Talent programissa, jossa vuoden sisään kuuluu kuusi valmennustuntia.

Olin tiistaina ratsastamassa ja mulla jäi tosi hyvä fiilis tunnista. Me vähän alustavasti valmistauduttiin lauantaita varten ja jotenkin palaset alkoi loksahdella paikalleen. Oon ollu vähän hukassa, että miten mun ponia (lainaponia) ratsastetaan ja sen ratsastaminen on tuntunut vaikeelta, mutta nyt ekaa kertaa mulle tuli sellainen ahaa elämys ja tää tuntuu hienolta! Voi olla, että lauantaina oon taas ihan yhtä hukassa, mutta ainakin nyt mulla on pieni toivon pilkahdus, että jospa tää tästä lähtiskin menee sujuvasti.


Mulla on ollut se ongelma, että päästän ohjat löysiksi, en tahallani, mutta jotenkin huomaan, että taas on ohjat pidentyneet ja ohjastuntuma kadonnut. Nyt mä vihdoin tajusin kuinka ratsastaa poni kunnon ohjastuntumalle, saada ohjiin kunnon imu ja jalat aktiivisiksi. Tajusin kuinka kovaa ponia täytyy ratsastaa, ettei riitä pienet avut jos ne ei mene läpi. Ja uskon siihen, että ennenpitkää se helpottaa ja myöhemmin ei tarvitse niin kovilla avuilla ratsastaa, kun hevonenkin oppii, että pääsee paljon vähemmällä jos vaan vähän viitsii.

Valmennukseen meen avoimin mielin, mutta sellainen hyvä pieni odottavainen jännitys mahassa. Kesäkuussa olisi uudet kisat ja mun oma tavoite on saada vielä siistimpi rata mitä viimeksi. Parempi tempo, mun istuinta paremmaksi, koska kun tempo puuttui, jäin ajamaan istunnalla eteenpäin ja se ei näyttänyt kovinkaan hyvältä videolla. Nyt tarvitaan vaan treeniä treeniä ja treeniä!


Ei kommentteja :

Lähetä kommentti