2. joulukuuta 2016

Kohti terveellisempää elämää

Kun mulla todettiin keskimmäisen raskausaikana raskausdiabetes, muuttui mun asenne omasta terveydestä täysin. Kun raskausdiabetes todetaan, on isompi riski sairastua kakkostyypin diabetekseen. Vuoden kuluttua synnytyksestä otetaan uusi sokerirasituskoe, jossa katsotaan, että verensokerit on normaalilukemissa. Mä en missään vaiheessa kerennyt käydä tässä kontollissa, koska aloin odottaa meidän kuopusta, keskimmäisen ollessa vasta puolivuotias.

Mulla todettiin raskausdiabetes uudestaan myös tässä kolmannessa raskaudessa. Molempien raskauksien aikana sokerit on pysyneet ihan hyvin kurissa muutamia poikkeuksia lukuunottamatta ja huomioimalla mitä suuhunsa pistää ja mikä itsellä niitä sokereita nostattaa herkästi.

Nyt viimeisestä synnytyksestä on kulunut seitsemän kuukautta ja oon alkanut parantaa ruokailutottumuksiani. Tää on mulle oikeesti aivan tajuttoman vaikeeta. Oon tottunut täyttämään itteni herkuilla, syömään ehkä kerran päivässä jotain muuta kun suklaata. Oon ollut niin pitkään pahassa sokeri/suklaakoukussa, mutta nyt on aika tehdä asiaan muutos! Oon pari viikkoa nyt saanut hillittyä sitä suklaan mussuttamista, se ei ole ollut jokapäiväistä, mutta en valehtele, että olisin ollut ihan täysin ilman. Oon alkanut syömään aamupalaa, pyrkinyt syömään viisi kertaa päivässä ja näin alkuun hyvin vähäisillä hiilareilla, että lähtis aineenvaihdunta paremmin käyntiin. En tiedä teenkö ollenkaan oikein, mutta yritän tätä nyt edes pari kuukautta, että huomaanko kropassa tai olossa mitään eroa. Pakko kyllä myöntää, että ihan näinkin pian oon huomannut, että en oo kokoaikaa ihan niin väsynyt, ei ole nälkä, ei ole sellaista tukalaa oksettavaa oloa mikä seuraa aina kun vetää naaman täyteen karkkia tai suklaata.

Mun ruokavalio on ollut niinkin simppeli kuin smoothie aamupalaksi, joka sisältää banaania, mansikkaa, luonnonjugurttia ja vähän maitoa. Lounaaksi kanamunaa, tonnikalaa, kurkkua, tomaattia, salaattia, tai sama setti kanalla. Välipalaksi sama smootie tai joku hedelmä. Päivälliseksi jauhelihaa, vähän jotain pastaa, kasviksia. Iltapala hapankorppua kalkunaleikkeleellä.
Muokkailen tuota vielä paljonkin, mutta tää on nyt se millä oon aloittanut.



Mitä liikkumiseen tulee niin käyn ratsastamassa kerran pari viikossa ja siivoamassa siellä kerran viikkoon. Yritän saada inspista käydä lenkillä aina kun vien pojat hoitoon. Aloitin vihdoin pienimuotoisesti lihaskuntohommat täällä kotona Limppu mun ohjaajanani, joka tekee siitä treenaamisesta niin paljon kivempaa, kun näkee miten iloinen ja onnellinen toinen on kun annan hänen päättää mitä liikkeitä tehdään ja teen kaiken perässä. Ja voin kertoa, että oli kyllä jalat hapoilla seuraavana päivänä. Nää treenit on nyt hetken tauolla, kun mulla on takareidessä tikit vielä määrittelemättömän ajan, mutta heti kun ne on sulaneet ja haava parantunut, niin treenit jatkuu! Kävin kuitenkin siitäkin huolimatta tänään kävelylenkillä Rosalien kanssa ja kotiin päästyäni olin ihan hiestä märkä ja illalla kävin tallilla siivoomassa pari koppia.


Nyt otetaan kaikki vinkit vastaan, helpoista treeniohjelmista ruokavaliohin. Mun tarkoitus ei ole vetää mitään pikadiettiä, vaan ihan pysyvä elämäntapamuutos, ja olisi jos samalla saisin pudotettua ainakin 10kg pois toukokuuhun mennessä.

Eli  kaikki vinkit jakoon!

2 kommenttia :

  1. Mä sain eilen radi tuomion ja pitäis keksiä mite sen kans alkaa toimia. Mulla on muuten kyllä arvot normaaleja, mutta paastoarvo on koholla.
    Ihanaan ajankohtaa postasit tästä, tahdon lukea lisää sit edistymisestä yms. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla taas oli aina paastot normaalilukemissa, mutta aterian jälkeiset pomppas sitten ihan kummallisista jutuista kuten maidosta :/
      Vielä pitäis uskaltaa laittaa tänne blogiin aloituskuvia että mistä sitä oikein lähdetään liikkelle :D

      Poista