3. tammikuuta 2015

Rv 29+0/Raskausajan diabetes

Tämä viikko on mennyt ensin neljä aamua mittaillen paastosokereita ja tunti aamiaisen jälkeen. Tänään oli sitten eka päivä kun mittailin aina ennen jokaista ateriaa ja tunti aterioiden jälkeen. Neljänä aamuna sokerit on laskeneet aamiaisen jälkeen normilukemiin, paitsi tänään. Tänään mulla huiteli sokerit tunti aamiaisen jälkeen 9.7:ssä ja olo oli aivan järkyttävä. Oksetti, väsytti ja päätä alkoi särkeä. Kesti parisen tuntia, että ne laskivat normaaleihin lukemiin. Se olo mikä mulle tuli, ei ollut mikään uusi juttu ja tajusinkin, että oon kärsinyt "tästä vaivasta" jo pidempään, ehkä jopa ennen raskautta. Tiedostan, että jos syön itseni ähkyyn, alkaa oksettaa ja väsyttää, tai jos juon melkein litran kaakota voi tuntua siltä, että sydän hakkaa rinnasta ulos. Mutta en kuitenkaan ole tajunnu mistä tää johtuu ja nyt sekin selvis mulle, liian korkeat verensokerit.

Tänään poksui taas viikot, 29+0. Sain kirjeen sairaalasta, josta mulle oltiin varattu aika vähän yli viikon päähän. Mua alko jännittää ihan kauheesti! Mä en yhtään tiedä mitä tuolla käynnillä tehdään, mutta ajattelisin, että varmaan ultrataan ainakin, katsotaan vauvan kokoa ja varmaan saadaan ihan ensimmäinen painoarvio ja sitten varmaan jutellaan tästä radista ja ruokavaliosta? Ehkä mietitään käynnistetäänkö synnytys aikaisemmin, jos vauva kasvaakin liian suureksi? vai onko sektio yksi mahdollisuus? Ei mua jännitä, vaan mua pelottaa! Tää kaikki on niin uutta mulle ja meille! Limpun odotus meni just eikä melkeen kun oppikirjoissa, painoa mulle tuli 7kg, sf-mitta kasvoi keskikäyrällä, hän syntyi tasan laskettuna aikana, synnytys kesti 6h, hän oli normaalin kokoinen vauva, ei kellertänyt, ei puklaillut, ei valvoittanut öitä, ei kärsinyt vatsavaivoista, ei siis mitään normaalista poikkeavaa. Ja nyt kaikki tuntuu menevän toisin...

Tää on ollut jo haastavaa, että ei voi napostella päivän mittaan silloin kun siltä tuntuu, vaan täytyy muistaa ateriavälit, täytyy katsoa, että on varmasti ollut 10h syömättä ennen ensimmäistä mittausta ja nyt tää varmasti vaikeutuu vielä entisestään, jos saan räätälöidyn ruokavalion.

No, voiton puolella kuitenkin ollaan kun laskettuun aikaan on tänään tasan 11viikko! hui!

Mites muut odottavat mamit voi?

9 kommenttia :

  1. Epistä että pääset radin kontrolliultraan sun muuhun.. mä en oo päässy edellisessä raskaudessa enkä nytkään. Mut ei mun arvot oo koskaa ollu kotimittauksella ollu kohollakaan... ja edellinen vauva oli 3,2kg syntyessää rv 40+1.. mutta silti harmittaa kun monet pääse.
    Niin ja tässä raskaudessa on hassua se että on radi mutta mulla ongelmana liian matala verensokeri, ja se olo on kauhea..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siis miks ihmees et oo päässy? ku mä en oo viel ees kerenny viemää noita mun mittausten tuloksia neuvolaan ja sain jo ajan äitiyspolille, siis se varas sen ajan mulle jo ennenkun oon sinne mitään tuloksia vienyt :o niin ihmettelen et miten sä et sit saanu aikaa sinne? mut voihan se olla että mun arvot sokerirasituksessa oli jo niin korkeet että varattiin sen takia aika.
      Ja siis mullakin laskee välillä tosi alas sokerit ja tiiän miten kauhee olo sekin on :((

      Poista
    2. Voi muuten olla.. mulla oli eka ja vika arvo siinä rajalla.. ja edellisessä raskaudessa oli se eka arvo rajalla. Pakko johtua siitä. (olis silti kiva päästä ultraan :D vaikka just olin, kun supisteli vähän liikaa)

      Poista
    3. Nii ku mulla oli kaikki arvot tosi koholla, se keskimmäinen oli 12 :o nii varmaan siks. Mut toisaalta kyl mä jättäisin ultrat väliin kunhan vaan vauvalla olis kaikki on :) tai siis mielummin mä olisin "terve" kun kävisin ultrissa :)

      Poista
  2. Tsemppiä loppuraskauteen! Toi sun maha on vaan niin ihana.<3

    VastaaPoista
  3. Jotenkin tämmönen aina laittaa vähän itteään nöyräksi, kun ei kuitenkaan tarvii tämmöisiä pelätä ja vahtia, vaikka hankala olo onkin melkein 24/7. :/ Oon niin valmis ku vaan voi olla synnyttää, en jaksaisi odottaa enää yhtään päivää. >.< Hurjasti tsemppiä, aina tuun heti tänne lukemaan kun oot päivittänyt, että miten menee <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo ei sitä osannu ajatella ollenkaa enneku itelle tämmönen tuli ja mul on varmaankin sieltä helpoimmasta päästä kun ihan vaan tiettyjä ruoka aineita välttelemällä pysyy sokerit aisoissa mut jollain ihan sama mitä syö niin sokerit on koholla ja joutuu alkaa käyttää insuliinia :/
      mäki käyn kattoo sun blogia heti ku oot päivittäny, jännityksellä odottelen millo teidän vauva syntyy ♡ tsemppiä sulle viimeiseen rustistukseen! :)

      Poista