29. joulukuuta 2014

Rv 28+2 Neuvolakuulumisia

Aamulla mulla oli pitkästä aikaa neuvola. Odotin tätä neuvolaa aika jännityksellä, koska en ollut kysellyt sokerirasituksen tuloksia, ja ne selviäisi tällä kerralla. Huristeltiin Limpun kanssa neuvolaan bussilla, koska pakkanen paukkui 20 asteessa. Oltiin sen verran kiireisellä aikataululla liikenteessä, että Limppu söi aamupalan vasta neuvolassa. Mulle itselleni ei maistunut ruoka. Mittailin verenpaineen ja painon omaa aikaani odotellessa ja huokaisin helpotuksesta, ettei paino ollutkaan noussut niin paljon mitä mun äidin vaaka oli näyttänyt ja verenpaineet oli tällä kerralla alimmat mitä millään aiemmilla kerroilla. 

Päästiin puoli kymmenen neuvolatädin huoneeseen, ja juteltiin mun voinnista niitä näitä. Kerroin kuinka Limppu on valittanut mahaansa pari viikkoa ja olin eilen viemässä häntä jo päivystykseen, mutta mahakivuksi selvisi ''vauva'' hänen masussaan, joka aiheuttaa kipua, eli Limppu siis myötäelää näitä mun liitoskipuja ja muita raskausoirekipuiluja. Voi minun pientä.

Vihdoin neuvolatäti sitten aloitti kertomaan sokerirasituksen tuloksia; ''joo siis sä kävit siellä sokerirasituksessa ja kaikki nää arvot... (tässä vaiheessa huokaisin helpotuksesta, eli joo ne kaikki on ok) on koholla. 

Siis mitä?! Koholla? 

Miten voi olla, ei mulla tunnu mitenkään oudolta. Toisaalta osasin odottaa, että näin käy, koska tuntuu, että tää raskaus on muutenkin fyysisesti ollut vaikeampi mitä Limpun odotus. Neuvolatäti sanoi, että oudointa koko jutussa oli se, että paastoarvo oli myös ollut koholla, ja yleensä sokerirasitus keskeytetään heti siihen, eikä tarvitse turhaa ottaa verta vielä kaksi kertaa. Mutta mun annettiin olettaa koko sen ajan, että kaikki on ok, tai sitten he ei vaan tarkistelleet niitä arvoja ennenkun kaikki samaan aikaan sokerirasituksen päätyttyä.

Mun ekat fiilikset on olleet vähän epätoivoiset. Siis tiedostan, että raskausajan diabetes on aika yleistä, ja diabetes yleensäkin, mutta se tieto, että kroppa ei toimikaan niinkuin pitäsi, ja nyt pitää alkaa todenteolla seuraamaan mitä suuhunsa tunkee. Mulla on ollut aina vähän huonot, anteeksi, todella huonot ruokailutottumukset, mun ateriat päivässä koostuu yhdestä lämpimästä ateriasta, suklaasta, sipsistä ja pepsi maxista, joten ehkä tää tuli nyt todella hyvään saumaan, ja mun täytyy alkaa pitää itsestäni parempaa huolta vauvan takia.

Onneksi me koulussa just viime vuoden alkukeväästä käytettiin monta viikkoa harjoitellen sokerien mittausta, joten tässä asiassa ei ole mitään ''opeteltavaa'' ja se menee ihan vanhasta muistista. Sain mukaani mittausvälineiden lisäksi seurantavihkosen, johon kirjaan pari viikon ajan paastoarvoja ja yhden päivän ajan on vuorokausiseuranta, jolloin mittaan aina ennen ruokailua ja tunti ruokailun jälkeen, yhden vuorokauden ajan. Parin viikon päästä on uusi aika neuvolaan, jolloin katsotaan noita arvoja, ja jos näyttää pahalta, siis että syön oikein, mutta sokerit ei laske, niin pääsen juttelemaan ravitsemusterapeutille ja Rv36 lähete äitiyspolille, missä tarkastellaan vauvan kokoa yms.

Haluaisinkin nyt kuulla onko siellä ketään, jolla on todettu raskausajan diabetes? Ja minkälainen on teidän sellainen yleinen ruokavalio?

13 kommenttia :

  1. Siis mikä juttu toi on että Limppu oireilee sun raskauden takia? Mietin vaan kun mun esikoinen (melkein samanikäinen kun limppu) on valittanu kans monta viikkoa kipeetä mahaa.. ja mähän kans raskaana. Niin kerro enemmän siitä?!

    Mullekki todettiin kakkosen kanssa radi, ja paasto oli koholla ja silti ne otti ne kaikki 3 verikoetta... koskaan kotona mittauksella ei ylittyny kuitenkaa. Nyt sama kolmosen kanssa, paasto ja vika arvo olivat koholla.. ja kotona mittauksella kaikki hyvin. Vaikka edelleen syön paljon sokeria

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin siis kun mulla on näitä liitoskipuja, ja yleensä aina mainitsen kun kovasti koskee tai joudun kävellä hitaampaa tai liikkelle lähdöt on vaikeita, niin Limppukin on alkanut valittaa että mahaan sattuu. Luulin ensin että hänel on joku vaiva, ennenkun sanoi että hänellä on vauva masussa joka potkii siks sattuu :DD

      Poista
  2. Mulla ensimmäisessä raskaudessa todettiin raskausdiabetes. Kotona kun mittailin arvot oli ok, muutama heitti. En kiinnittäny sen enempää huomiota ruokailuihin yms. Viikkoa ennen la syntyi pieni alle 3kg poika vaikka radi todettiin.
    Toisessa raskaudessa läpäisin sokerirasituksen, kaikki oli ok. Silti kuopus joutui olla viikon teholla kun sokerit oli matalalla syntyessään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. aika jännä miten erilailla voi mennä niin monella :o

      Poista
  3. Ei diabetesta, mutta olin jättivauvan takia dieetillä rv 24 alkaen ja mittailin sokereita kolmesti päivässä.

    Hyvin äkkiä sä opit ne jutut, jotka sulla nostaa verensokeria. Mulla pahoja oli mm. porkkanat, viinirypäleet ja sokerilimsat. Kuitenkaan suklaa ei nostanut mitenkään kauheesti eli testaamalla oppii ja löytää ne herkut, joita voi kohtuudella syödä. Yritin pääasiassa syödä ns. hyväkarppi-ruokavaliolla* ja n. 1800 kcal päivässä ja raskauskiloja tuli tasan 4 kg, mutta silti ipana oli lähemmäs viisikiloinen.

    *http://ellit.fi/liikunta-ja-terveys/ravinto-ja-laihdutus/hyvakarppaus-suosi-hyvalaatuisia-hiilihydraatteja

    Kyllä siihen mittailuun tottuu. Tsemppiä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No nyt oon jo oppinut että maito ja vaalea leipä ainakin nostattaa :) ja mulla vaan on se etten muista kattoo kelloa milloin lopetan ruokailun, niin siihen pitää vielä tottua :D

      Poista
  4. Mulla oli typyä odotellessa kans raskausdiabetes, testiin jouduin alkupainon vuoksi ku oli lievä ylipaino. Mutta mulla oli kaks vikaa arvoista koholla. Siihen ku sain sen oikeenlaisen ruokavalion niin nopeesti oppi tietään kuinka syödä että sen osaa hallita. Ja mäkinihmettelin kans ku ei ollu tuntunu mitenkää erikoiselta:D mutta kuulin että raskausdiabetes on just sellai ettei se ilmene oireittain, ainakaan kaikille:) mut sen takia kävin parin viikon välein sit sairaalassa ultrassa kattomassa että vauvalla on kaikki kondiksessa:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mäki varmaan saan tässä jossain vaiheessa sen ruokavalion mikä on toisaalta ihan hyvä, ainakin on terveellistä :)

      Poista
  5. Mulla oli radi, jota hoidettiin loppujen lopuksi iltaisin otettavilla insuliinipiikeillä. Koko raskausajan söin ihan mitä sattui, ja siltikin kaikki arvot (paastoarvoa lukuunottamatta) olivat aina kunnossa. Tyttö syntyi käynnistyksellä 40+5 ja painoa oli 3410g, ei mikään jättisokerivauva ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No mulla on onneks joka päivä nyt ollut paastoarvot ihan kohdillaan, ja muutkin jos vaan osaan välttää just leipää ja maitoa ja varmaan tuoremehutkin nostattaa mulla sitä :)
      Ihana kuulla että syntyi ihan normaalin kokoinen vauva! :)

      Poista
  6. Mulla huomenna sokerirasitus kun epäillään raskausajan diabetesta. Itsellä samanlainen ruokavalio mitä tuonne kirjoitit että yksi lämmin ruoka ja loput limsaa ja herkkuja, että alan itse jo uskoa että mulla todetaan se diabetes.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. oi ei, tsemppii! mut sit taas nyt sitä ite ainakin heräs pitämään parempaa huolta itsestään ettei sokerit nouse ja vauvakin voi hyvin :)

      Poista
    2. Joo se siinä hyvä puoli onkin ku muuttuu ruokavalio parempaan päin heti ku tulee jotain :D

      Poista