19. marraskuuta 2014

Rv 22+4 Neuvolakuulumisia

Tänään oli kolmas neuvolakäynti tässä raskaudessa. Olin muistanut ajan väärin ja meille tulikin kamala kiire. Myöhästyttiin onneksi vain 5min, eikä neuvolatäti pistänyt pahakseen, vaan oli sillä välin ottanut valmiiksi raskaustodistuksen kelaa varten, sokerirasitukseen ajanvaraus lappusen ja muita esitteitä kelan palveluista, ihan vaan muistutukseksi, jos olisin ollut epävarma mistä hakea äitiysavustusta ja muita tukia.

Kerroin kaikista kamalista kivuista joista kärsin, siitä, että arjen perusaskareet laittava mut loppupäivästä täysin toimintakyvyttömäksi. Kerroin myös miltä kipu tuntuu ja missä se tuntuu. Sain ohjeeksi levätä nyt mahdollisimman paljon, mutta jos kivut eivät levonkaan avulla helpota, vaan muuttuvat paineen tunteeksi alavatsassa ja selässä, pitää mun soittaa, niin pääsen lääkärin vastaanotolle.


Painoa on tullut lähtöpainosta 1,7kg, eli ei kovinkaan paljon, mistä oon tosi iloinen. Tiedän, että paino varmaan alkaa loppua kohden nousta reippaastikin, mutta viime raskaudessa tuli tosiaan vaan 7kg yhteensä, ja toivon, että mulla on nyt myös yhtä hyvä tuuri, koska jo siitä lähtöpainosta mulla olis pudotetavana sellaiset 15kg, joten hommia riitää jo valmiiksi, ilman raskauskilojakin.

Kipuja lukuunottamatta voin hyvin ja kaikki oli normaalisti. Seuraava neuvola on vasta joulun jälkeen, mutta sen jälkeen ne alkavat kai pikkuhiljaa lisääntymään. Tuntuu, että näitä neuvoloita on ollut ihan älyttömän vähän, mutta toisaalta aika menee nyt hirveetä vauhtia ja raskausviikot vaan poksuu! Puhuttiin myös paljon Limpusta ja miten ollaan Limpulle kerrottu tulevasta vauvasta, ja kun kuunneltiin sydänääniä, niin Limppu oli ihan ihmeissään ja häntä vähän taisi myös pelottaa, kun ei tajunnut mistä ääni tuli. Meidän talon lähellä on räjäytelty nyt joka ilta raketteja ja Limppu on ihan paniikissa niistä, niin taisi jotenkin yhdistää kovan sydämenpaukkeen raketteihin. Meillä on siis tulossa mahtava uusvuos, kun meidän Make-koiran lisäksi nyt Limppua täytyy yrittää rauhoitella. Mä olin itse ihan samanlainen pienenä, huusin äitin sylissä koko uudenvuoden, joten tiedän miltä pienestä tuntuu kun rakettien pauke pelottaa.


Liam on ollut tänään ihan super! Hän on leikkinyt kiltisti yksikseen, ei ole tarvinnut mua kovinkaan paljon vihdyttämään, käynyt pesuilla ja pisulla kun oon pyytänyt, syönyt lautaset tyhjiksi ja tuonut mulle tavaroita joita oon pyytänyt. Tänään nää kivut on olleet kovimmat mitä ikinä ja käveleminen on melkein mahdotonta. Onneksi käytiin neuvolasta takaisintulo matkalla muumipuistossa, niin Limppukin pääsi päästelemään pahimpia höryjä ulos, niin oli huomattavan paljon rauhallisempi kotona. Täytyy huomenna yrittää panadolin voimalla lähteä käymään puistossa ja olla siellä parikin tuntia, niin koko loppupäivä menee paljon sutjakkammmin. Onneksi Nicellä on huomenna lyhyt päivä töissä, niin ei tarvi mun kipeyttää itseäni yhtään enempää mitä on tarvis.

Nyt mun kullannuppulaiset on lenkillä ja mun äidin luona, kun mä olin luennolla. Illalla olisi tarkoitus katsoa pitkästä aikaa Nicen kanssa leffa ja syödä jotakin herkkuja, jos Nicce vaan muistaa tuoda kaupasta.

Mitens teillä muilla vauvamasuisilla on raskaus mennyt? Onko teillä tullut kovia kipuja puolenvälin jälkeen?

Ihanaa keskiviikkoa kaikille!

<3: Laura

12 kommenttia :

  1. Suostuiskohan se pitää sellasii kuulosuojaimia? Jos ne helpottais? Voi toista :/ Tai sit tuutte meille, tääl ei räjäytellä :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En mä usko et se sellasia suostui käyttämään, mut taidetaa ostaa kuitenki ihan varmuuden vuoks jos vaikka innostuu :) Ei me voida tulla ku meillä on mannusiii jota ei voi jättää :((

      Poista
  2. Toivottavasti sun kivut menee ohi kun pääset vähän lepäämään ja onneks Limppu on reipas iso poika jo <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toivotaan! :) Joo Limppu on nyt ihan muutamassa viikossa kasvanu ohan silmissä tosi reippaaksi onneks :)

      Poista
  3. Mulla alko tulla noita lantion ja selän alueen kipuja puolen välin jälkeen, nyt on se paineen tunne ja kauheita supisteluita. :/ Toivottavasti sulla ei mee siihen! Kondunsuu on jo pehmentynyt, joten nyt pitäisi oikeasti vaan tyyliin istua ja maata, mikä on turhauttavaa, eikä nääkään asennot ihan kivuttomia ole. Mulla on tosin paljon helpompi tilanne, kun ei ole pientä ihmistä hoidettavana tässä. Tsemppiä, jaksamista ja voimia!!<3 Mä niin tiiän miten pepusta toi olotila on >.<

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi ei, toivottavasti säki saisit nyt levättyä ja että kivut hellittäis sullakin! Ei näitä kipuja toivois kyllä kellekkään :/ ja kiitos <3 tsemppiä ja voimia sullekin!! <3 On tää tosiaan vähäm haastavampaa nyt kun on aika energinen taapero hoidettavana :D

      Poista
  4. Täällä 30. vko menossa ja puoliväliin verrattuna kivut on aika kohtuullisia nyt! Pikkuhiljaa kyllä pahenee taas ja supistukset lisääntyy, mutta muutaman viikon oon tässä ollut ihan elämäni kunnossa! Joskus rv 24 alkoi ihan kamalat liitoskivut, mutta nyt ei oo yhtään niin paha tilanne. Jospa sullakin vielä menisi kivut ohi. Tsemppiä! Kurjaa jos kivut estää raskaudesta nauttimisen. :(

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi, toivottavasti tosiaan mullakin helpottais! On tää kyllä vähäm ikävää kun muuten voi hienosti mutta nää kivut estää kaiken tekemisen. Stressaan nyt jo että entä jos en pääse shoppailemaan pienelle ollenkaa vauvajuttuja vaan oon sohvan vankina siihen saakka että synnytän :/ no onneks on sitten nettikaupat :D toivottavasti en nyt kuitenkaan joudu vuodelepoon loppuraskaudeksi! :)

      Poista
  5. Mullahan alko viimeks järkyttävät kivut ja pienet supistukset rv20+1, ja rv29 ne paheni niin, et jouduin saairaalaan ja loppuraskaudeks vuodelepoon (ihan kun en ois muuten maannu sängyssä siihen asti...) + sain istumis-, liikkumis- ja yhdyntäkiellon. Toivottavasti sulla sujuu paremmin. <3

    VastaaPoista
  6. oi ei! Kuulostaa hurjalta! No mutta näissä kivuissa, en yhtään ihmettele jos näin kävis mullekin. Tuntuu vaan että herranjumala miten mä pystyn olemaan liikkumatta kun ei lapsi itse itseään hoida tai koti siistiydy tai ruoka valmistu itsestään :D ja liikkumattomuus on ainoo muoto milloin ei oo kipuja. Ens viikolla Limppu menee jo kuitenkin hoitoon, niin ehkä nää kivut alkais vähän helpottamaan :)

    VastaaPoista
  7. Tosi kurjaa noi sun kovat kivut :/ toivottavasti eivät jatku koko loppuraskautta. Itellä ei oo onneksi vielä mitään kolotuksia, pientä alaselän väsymystä lukuunottamatta. Mut muuten kyllä tuntuu et on paljo raskaampaa ku viimeksi, vituttaa ja itkettää vaan kaikki :D onneksi nää viikot menee niin nopsaa vauhtia!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo tuntuu kyllä et nyt on paljon raskaampaa mitä viimeks, mutta se voi johtuu siitä että nyt on taaapero minkö perässä täytyy mennä ja tehdä d

      Poista