13. marraskuuta 2014

Rv 21+5 Toinen rakenneultra

Eilen kävin ultrassa, kontrollitarkastuksessa, koska viime viikolla rakenneultrassa ei saatu ultrattua kasvoja ja sydäntä, vauvan huonon asennon vuoksi. 
 Tälläkin kerralla vauva oli ihan kummallisessa asennossa, eikä suostunut liikkumaan siitä mihinkään. Meidän onneksemme ultraajana toimi vaativampi täti ja saatiinkin monen asennon vaihdon ja mahan kaivamisen jälkeen kasvot näkyviin, niin, että makasin kyljelläni ja ultralaitetta tungettiin mun suoliluun alle. Vauva on siis tällähetkellä ihan kohdunkaulan suulla, kasvot selkäänpäin. 
 Mua huoletti jo viime kerralla, kun nähtiin, että vauva on todella alhaalla, muttei kuulemma tarkoittanut mitään näillä viikoilla. Nyt ultraaja sanoi, ettei asento haittaa, jos ei ole supistuksia, mutta tässä se just onkin, että mulla on. Supistuksia on vähän ja ne on kivuttomia, ilmenee yleensä jos olen kävellyt paljon päivän aikana. Mutta, vaikka supistukset eivät satukkaan, on mulla alaselässä ja alavatsassa kuukautiskipumaista jomotusta lähes kokoajan, päivän mittaan pahenee. Mulla on neuvola ensi viikolla, jossa otan asian puheeksi, mutta tuskinpa asialle mitään tehdään. Kohdunsuu oli kuitenkin kiinni ja kohdunkaulakin vielä oikean pituinen. Jos jotakin asialle tehtäisiin, niin sehän olisi lepoa,  lepoa, lepoa, mitä en juurikaan tällähetkellä voi tehdä, koska Limpun päiväkodissa on enteroa, ja päätettiin, että parempi Limpun on pysyä kotona, jos pystyttäisiin minimoida riskiä saada tartunta. Enterorokkohan voi aiheuttaa sikiölle epämuodostumia, keskenmenon tai kohtukuolemaa. Enterossa kuitenkin tartunta-aika on hyvin pitkä, että en tiedä säästytäänkö me siltä. 

Limppu on nyt ollut melkein kolmisen viikoa kotona, ja se näkyy Limpun loputtomassa energiamäärässä ja mulla koulutehtävät on kasaantunut ja palautuspäivät menneet aikapäivää sitten. Pääsin kuitenkin onneksi osallistumaan eilen illalla luennolle, kun Nicce lähti Limpun kanssa ulkoilemaan.

Ettei koko postaus menisi ihan negistelyksi, niin ihanaa, meidän vauvalla ei näy mitään rakennepoikkevuutta, ja vauva voi hyvin. Potkii ihan hurjasti ja omaa jo kuulemma kaksoisleuan ;) Oon kauheen helpottunut, että kaikki saatiin tarkastettua, ja kaikki on hienosti. Ensi viikolla voin jo laittaa eteenpäin äitiysavustushakemuksen!





17 kommenttia :

  1. Ihanaa, et kaikki hyvin! :)) <3 Toiv. kaikki menee hyvin, ettei tarvi mitää pakko lepoja. Nyt vaan Niccee delegoit kaikessa! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahahah oliks toi vitsi :D hänel on nyt "manflu" :'DDD

      Poista
  2. Mun käly oli raskaana nyt kyn sai enterorokon ja soitti sairaalaan (porvoo) ja ne sano että ei haittaa sikiötä. Meil oli kaikilla entero paitsi mulla :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä ettei hänelle ja hänen lapselleen siitä mitään tullut, mutta oon lukenut keskusteluja joissa entero voi olla vaarallinen sikiölle, niin en halua ottaa riskiä :)

      Poista
    2. Joo mäki lukenu netistä kaikkea pelottavaa, siksi outoa että sairaalasta noin sanovat. Mutta ehkä siihen on uskomaan. Mutta silti ymmärrän että et halua ottaa riskiä :)

      Poista
    3. Jep ja kun vielä sain erillisen viestin päiväkodista, jossa varoittivat että päiväkodissa on enteroa ja voi olla vaarallinen raskaana olevalle. Tämäkin voi olla niitä juttuja että joillakin on ollut hyvä tuuri eikä ole käynyt mitään, mutta toisille entero taas on aiheuttanut kamalia juttuja.

      Poista
    4. Hui kauheeta kun rupes pelottaa. Onneks en ite saannu sitä kun kaikki muut mun perheessä sitä sairasti, mutta se taitaa olla sellanen sairaus ettei tarvii tulla uudestaan ja äitini sano että mulla oli se pienenä. mulla oli onneks tuuria nyt tällä kertaa :)

      Poista
  3. Ihanaa että kaikki on hyvin! :)
    Ja siis toi maha - ihana ihana ihana. <3 Mä oon täällä melkeinpä tippa linssissä!

    VastaaPoista
  4. Onneksi olkoon hyvistä uutisista :) Sulla on kyllä todella kaunis masu <3

    VastaaPoista
  5. Hienoa, että vauvalla on kaikki hyvin! Meilläkin oli rakenneultra eilen. :) Minäkin Vauva-lehdestä juuri luin, että enterorokko ei ole raskaana olevalle vaarallinen eikä sikiölle. O.o Mutta olen kyllä muualtakin kuullut ihan toistakin informaatiota. Toivottavasti selviäisitte ilman sairastumista kuitenkin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mäkin oon lukenut monia keskusteluja joissa osassa sanotaan että on täysin vaaraton sikiölle, mutta toisissa kerrotaan sen aiheuttavan kohtukuolemaa, keskenmenoa ja sikiölle epämuodostumia. Me saatiin päiväkodista ihan henkilökohtaisesti viesti, kun limppu ei ollut päiväkodissa että heillä on sitten liikkeellä monella lapsella enteroa ja voi olla haitallinen raskaana olevalle. Tätä kun ei nyt tiedä mikä pitää paikkaansa, niin en halua ainakaan olla "koekaniinina". Pystyn kuitenkin pitämään Limppua kotona, kun opiskelen verkossa, mutta en sitten tiedä tulisko tästä "liian pitkä" loma limpulle päiväkodista :/

      Poista
  6. Monet kaiketi sekoittaa parvo- ja enterorokon toisiinsa. Parvo on tosiaan vaarallinen ja voi aiheuttaa vauvalle ongelmia. Se on onneksi harvinaisempi kuin entero. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No, sekoittaa tai ei, googlaamalla kun löytyy monia keskusteluja siitä mitä entero voi aiheuttaa ja päiväkodista varoittelivat niin me emme ota tietoista riskiä :)

      Poista