7. toukokuuta 2014

Millainen on hyvä blogi?

Mä tulin miettineeksi, että minkälainen on hyvä blogi? Mikä saa minut klikkaamaan itseni lukijaksi ja jäämään seuraamaan uusia postauksia tai kahlaamaan blogi alusta loppuun postaus postaukselta. Tottakai siihen, minkälaisia blogeja kukakin tykkää lukea, vaikuttaa oma elämäntilanne ja omat mielenkiinnon kohteet. Eli, minkälainen on minun mielestäni hyvä blogi ja minkälaisia juttuja blogeissa ja niiden kirjoittajissa arvostan

Selkeä ulkoasu ja isot, hyvälaatuiset, mielenkiintoiset kuvat. Esteettisyys, kauneus on sellaisia asioita missä mulla ainakin silmä lepää. Valkoinen tausta ja tumma teksti, mieluiten tummanharmaa tai musta. Ennen mulla itselläni oli kuvien leveys ja tekstikentän leveys 640px, mutta halusin mun blogin leveydeltään vähän isommaksi, niin muutin sen 700px. Mikään muu ei anteeksi nyt vain ole kamalempaa kuin pienet kuvat, joita klikkaamalla saa ne suuremmaksi, koska valitettava totuus on se, ettei kukaan jaksa nähdä vaivaa klikatakseen niitä kuvia. Kannattaa miettiä minkälaisen vaikutelman ja fiiliksen ihmisille haluaa antaa. Toinen ehdoton nounou juttu on tumma pohja, siitä tulee klaustrofobinen olo, eikä ihmisen mielelle jää mielikuvitukselle tilaa.

Mielenkiintoinen kirjoittaja. Blogeja on niin paljon nykyaikana, joten massasta täytyy ehdottomasti erottua jos haluaa edetä bloggajana. Kaikilla on se ''oma juttu'' ja kehoittaisin kaikkia tuomaan sitä omaa juttuaan ja itseään rohkeasti esille. 
-Be the best version of yourself-

Postaa usein. Jos postauksia tulee kerran viikossa, blogisi jää muiden jalkoihin, eikä monikaan ehkä huomaa postauksiasi. Itse haluaisin keretä postaamaan kaksi kertaa päivässä; aamulla ja illalla, mutta usein en kiireiltäni ehdi.

Postaa monipuolisia juttuja. Vaikka nykyään on paljon suositumpaa keskittyä yhteen aiheeseen esim. kynsiblogit, hiusblogit, treeniblogit, niin mä tykkään ainakin tutustua blogin kautta kirjottajaan monipuolisesti, eikä kaikesta tarvitse edes kirjottaa kovinkaan henkilökohtaisesti, vaan pintaraapasu elämästään ja omista kiinnostuksen kohteistaankin riittää

Bloggaajana ole aito. Älä esitän blogissasi mitään mitä et oikeassa elämässä ole. Jos pääset tapaamaan muita bloggajia tai lukijoitasi, ole ystävällinen. Vaikkei kaikista ihmisistä tarvitse eikä voikaan pitää, mutta tietty asiallisuus on muistettava. Jos menee tiettyihin tapahtumiin, mun mielestä on hyvä yrittää tutustua uusiin ihmisiin, eikä vaan pysytellä siinä omassa kaveriporukassa. Mun mielestä ainakin on aivan ihanaa tavata uusia ihmisiä, vaikka olenkin aluksi hieman ujo, ja mun jutut saattaakin olla tosi awkward, mutta haluan silti tutustua uusiin ihmisiin, sitä ei ikinä tiedä vaikka joku blogisi lukija olisi sinun ''sielunsisko'' :)

Oikeinkirjoitus. Tiedän, että mulla itsellänikin on parannettavaa tässä kirjoittamisessa ja yhdyssanavirheitä tulee jatkuvasti, mutta kyllä sitä harjoituksella oppii. Mun mielestä ehkä tärkeämpää on kuitenkin lauseen jäsentelyt, ja että sitä kirjoitustaan on miettiny edes hetken, että lauseessa ja jutussa säilyy se punainen lanka eikä vaan ''lörpötellä'' mitä sattuu. Mun mielenkiintoa syö myös liian sivistynyt kirjoitusasu, koska en pystyisi tai haluaisi puhua sellaisen ihmisen kanssa, joka käyttää jatkuvasti sivistyssanoja. Tässä asiassa täytyy löytää se kultainen keskitie, koska slangisanat ja liika puhekieli on myös ärsyttävää.

Verkostoidu. Kommentoi muiden blogeihin, tutustu ihmisiin, hyvällä tuurilla voit saada monta hyvää ystävää blogin kautta. Mä yritän aina pitää sellaisia päiviä kun kirjoitan jokaiselle kommentin, jonka blogissa käyn vierailemassa, koska itse tykkään älyttömän paljon saada kommentteja, niin miksen piristäisi muidenkin päivää?

Siinä oli nyt muutama seikka, jotka tulee ensimmäisenä mieleen, onko teillä jotain tiettyä juttua, jonka perusteella jäätte seuraamaan jotakin blogia?

30 kommenttia :

  1. Aamen! Meillä näyttää olevan melkein prikulleen samat "kriteerit" hyvälle blogille :D

    Ulkoasukohtaan lisäisin vielä yhden jutun: selkeän fontin. Niitäkin blogeja on nähty joissa sisältö voi olla miten loistava tahansa mutta fontiksi on valittu sellainen koukeroinen koristekirjasin josta saa migreenin kun yrittää lukea :( niissä tapauksissa blogi jää valitettavasti lisäämättä lukulistalle.

    Munkin pitäisi alkaa pitää kommentointipäiviä joskus kun on aikaa, ihana idea! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä ihan unohdin tosta sen fontin! Silläkin on niin iso merkitys tekstin luettavuuden ja sitä kautta mielenkiinnon ylläpitämisen kanssa! :)

      Kannattaa ehdottomasti pitää kommenttipäiviä! :)

      Poista
  2. Pakko sanoa että itse katson aika paljon samoja juttuja: visuaalisuus, helppolukuisuus, oikeakielisyys ja selkeys ovat isoja valttikortteja. Kauniit kuvat ovat mulle tärkeä asia ja itse olen vielä opintiellä niiden suhteen – hyvä kuvaaminen ja kuvakäsittely vie aikaa, mutta on taatusti sen arvoista ja aina oppii uutta :).

    Näiden juttujen lisäksi tietynlainen inspiroivuus on mulla isossa osassa – en osa selittää miten se syntyy, mutta jotkut blogit vain kolahtavat. Mielestäni on tärkeää saada blogipostauksista jotain irti ja se onkin ehkä tärkein juttu, johon kiinnitän uutta blogia lukiessa huomiota :). Myös monet entiset suosikkiblogit jäävät pois lukulistalta, kun tämä tietty jokin jää uupumaan – usein huomaa esimerkiksi blogin kasvattaneen niin paljon suosiotaan, että jokainen postaus on mainos tai väen vängällä väännetty, pikapikaa tehty.

    <3 Hannele

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oon täysin samaa mieltä! Mäkin oon lopettanu monen suosikkiblogin lukemisen siinä vaiheessa kun jokainen postaus on vaan joku väkisin väänetty, eikä siitä blogista saa enää mitään irti, eikä odota uusia postauksia :/

      Poista
  3. WORD ! Hyvä postaus, ja mun tällänen olis varmaan melko samanlainen. :) Oikeinkirjoituksessa olisi myös täällä ihan hitusen parannettavaa, välillä löytyy niiiiiiin noloja mokia kun on liian kiirellä näpytellyt :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! :) Joo multakin löytyy niin paljon noloja kirjoitusvirheitä kun nopeesti kirjottelee ja ei ehkä kerkeä tarkastaa tekstiä jälkeenpäin :D

      Poista
  4. Hyviä ajatuksia! Allekirjoittaisin melkein jokaisen. Ainut, mistä en ole samaa mieltä, on kuvat. Vaikka kuvitus tietysti antaa kivan säväyksen blogiin, mutta itselleni riittää, jos kirjoitus on hyvää ja mukaansatempaavaa! Yleensäottaen blogeissa olevat kuvat eivät jää minun mieleeni (mikä on harvinaista, koska minulla on kuvamuisti), sillä yleensä skrollaan kuvien ylitse hyvin hyvin nopeasti päästäkseni eteenpäin tekstissä :D

    Näin ollen en itse pahemmin seuraa blogeja, joissa on paljon kuvia ja vähän tekstiä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On totta, että kirjoituksella on iso osa, mutta mulle taas kuvat on todella tärkeässä osassa, ja luen toisinaan blogeja joissa on paljon kauniita kuvia ja ei ehkä ollenkaan tekstiä tai vain pari lausetta. Kuvat inspirioi mua niin paljon :)

      Onneksi täältä blogimaailmasta löytyy jokaiselle jotakin :)

      Poista
  5. Hyvin samanlaisia asioita arvostan itsekin blogeissa. :) En oikeastaan sen tarkemmin osaa kuitenkaan analysoida, miten jään jonkin blogin lukijaksi. Joskus vaan kolahtaa. Vaikka itse yritän olla supertarkka oikeakielisyyden kanssa, niin minua ei kuitenkaan haittaa, vaikka lukemissani blogeissa kieli ei olisikaan niin viimeisen päälle hiottua. Ihan kaikkea en nyt sentään sulata, mutta en vaadi samanlaisia asioita muilta, mitä vaadin esimerkiksi itseltäni. Visuaalisuuden sen sijaan arvotan todella korkealle. En ihan hirveästi innostu siitä, että blogissa on jotain minikuvia, jotka joutuu itse klikkaamaan suuremmiksi. Ihan liian vaivalloista. :D

    On muuten aivan ihastuttava idea pitää sellainen päivä, jolloin jättää käynnistään jonkinlaisen merkin blogeihin, joissa on vieraillut. Bloggaamisen suola on minusta nimenomaan vuorovaikutus lukijoiden kanssa, joten kommentit ovat varsin tärkeä osa tätä hommaa. :)

    Lady N

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aivan samaa mieltä olen :)!

      Ja vuorovaikutushan on tässä se tärkein ja siitä tulee se isoin onnistumisen tunne :)

      Poista
  6. Aika napakka lista!

    Mulle tuli myös mieleen se, että toisilla kohahtaa päähän se menestyminen blogin suhteen. Saa olla ylpeä ja pitääkin, jos saavuttaa omalla blogillaan hienoja asioita - mutta kehuihin ja asiallisiin kommentteihin vastaamatta jättäminen ja ihmisten pilkkaaminen tietämättömyyden vuoksi on mielestäni mautonta. Tällaisiakin bloggajia löytyy. Kiitos, kun et ole yksi niistä! <3

    Sain tästä paljon ideoita ja motivaatiota kehitellä ja parantaa taas omaa blogia. Vaikka en haluakkaan olla äitibloggaaja, jolla on monta sataa lukijaa niin ei voi väittää ettenkö haluaisi blogini olevan silmää ja lukijaa miellyttävä kokonaisvaltaisemmin. Kiitos siis vinkeistä!

    PS. Oon seurannu sun blogia vasta hetken (joulukuusta), mutta sä kehityt ihan hurjasti tässä hommassa.
    Teksti, kuvat ja ulkoasu senkun paranevat entisestään. Keep it going girl!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos paljon ihanasta kommentista! <3

      Se on valitettavaa miten se julkisuus kohahtaa niin monella päähän, ja mulla ainakin menee maku ihan koko blogista sen jälkeen :/

      Poista
  7. Täö oli ku mun suusta! Etenkin toi sivistyssana-juttu. :D

    VastaaPoista
  8. Itella juuri samat kriteerit blogeihin. :D ja eniten juuri vihaan niitä pieniä kuvia joita pitää klikata suuremmaksi. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on ärsyttävää! osin itsekin siihen sortunut ihan ensimmäisen blogin alkuaikoina, kun blogger oli ihan erinäkönen, enkä osannut laittaa kuvia isommikisi :D :/

      Poista
  9. Muutoin samaa mieltä paitsi tuosta postausten ilmestymistiheydestä. Harva osaa (tai kuten sanoit, ehtii) luoda laadukasta sisältöä joka päivä. Näitäkin on, tiedän yhden ainoan, joten mieluiten luen kiinnostavaa sisältöä vähän harvemmin kirjoitettuna kuin ns. "täytepostauksia" eli niitä useammin ilmestyviä mainospostauksia. Jostain syystä myös kunnioitan sitä että ihan joka asiaa ei netissä retostele, valikoi sieltä ne ihan helmet ja ihastuttaa niillä lukijoita. Muutoin tulee herkästi se väkisin väännetty fiilis, kuten näiden portaaliblogien kohdalla, heillä kun on välillä vähän "pakko".

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta, itsekin luen mieluiten laadukasta sisältöä, mutta mieluiten luen vähän luhuempiä postauksia useammin kuin kerran viikossa ilmestyvä kilometripostaus :)

      Portaalibloggajien tosin on vähän pakko julkaista useammin kuin harrastelija kun heidän elantonsa riippuu siitä, mutta sekin vaatii taitoa että osaako tehdä hyviä lyhyitä täytepostauksia vai onko ne niitä väkisin väännettyjä ja suosiolla vaan skippaa ne :)

      Poista
  10. Hei tää oli ihan sika hyvä postaus! :) Mulla ainaki löytyy parantamista monessa kohassa, tai ainaki omasta mielestä niin että saan muyn blogista tehtyä hyvän.. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :) mulla itselläkin löytyy parantamista esim siinä että tekisin useammin asia/mielipidepostauksia ja keskittyisin yhteen aiheeseen :)

      Poista
  11. Tosi hyviä nämä, sainkin hieman vinkkejä tästä sillä olen alle vuoden boggaillut. Heinäkuun lopulla tulee vuosi täyteen ja tuntuu etten hallitse vielä melkeinpä yhtään bloggausta, oikeastaan postaukset on hankalia. Miten luoda hyvä postaus? Tuossa on mulla parantamisen varaa paljon. Varsinkin kirjoitus on hankalaa mulle, no mä harjoittelen vielä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos mulle tulee fiilis että apua mistä kirjoittaisin, alan miettiä että mitä kirjoittaisin kaverille, miten kertoisin kaverille kuulumisiani, mitä haluan kertoa, mitä haluan itse muistaa, mielipiteitä, ajatuksia kaikkea sellaista :) Mä aloitin kirjoittamaan ensimmäistä blogiani keväällä 2010, ja siitä on kuljettu todella pitkä matka tähän asti missä ollaan nyt ulkoasuineen, kuvineen ja teksteineen päivineen :)

      Poista
  12. Itellä löki ollu vasta kuukauden pystyssä mutta sisältöä tuottaessa yritän pitää mielessä niitä asioita jotka koen tärkeänä toisten blogeja lukiessa. Mulle isot/laadukkaat kuvat, oikoluettu teksti, kiinnostavat aiheet, luovuus, inspiroiva sisältö, kaunis ja helppolukuinen ulkoasu ovat tärkeitä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, se helpoittaa kamalasti kun miettii millaista blogia itse lukisi :)

      Poista
  13. Olipas hyvä postaus! Hyviä olivat kyllä kaikki kohdat ! :) Noista varmast saa itse kukakin vähä vinkkejä myös oman blogin parantamiseen :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon! :) Jep, varmasti saa, ja minä myös kaikkien näiden kommenttien myötä :)

      Poista
  14. Suunnilleen kaikesta kyllä täysin samaa mieltä!! :) Hyvä postaus, kiitos tästä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos itsellesi ihanasti kommentista :)

      Poista
  15. Oi oon ihan samaa mieltä jokaisesta kohdasta sun kanssa!! Varsinkin ulkomuodosta ja liiallisista sivistyssanoista!!! En koe tekstiä yhtään mielenkiintoiseksi jos joudun pysähtymään miettimään sanojen merkityksiä! Itse kun en ainakaan koe olevani kovin sivistynyt ja olis kans hurjasti parannettavaa tuottaakseen oikeaoppista tekstiä :D

    Lisäisin kyl ehdottomasti vielä kohdan "punainen lanka"! Musta on kiva lukea juttuja aina aihepiiri kerrallaan, mutta välillä tietenkin kiva myös niitä sekavimpiakin kuulumisia. Omaan "perussääntöön" kuuluu et postaus on sen verran yhtenäinen et otsikkoa miettiessä ei tarvis pohtia kumman puhutusta aiheesta mainitsee, tai se että olis kuitenkin sulavasti yhdistetty kaksi aihetta jollain tapaa :) emt, osasinko yhtään nyt selittää tätä..

    Ihana postaus ja oli aivan pakko jättää kerrankin kommenttia, kun yleensä olen uskomattoman huono! Täytyy ottaa muille kommentointi nyt tarkemmin käyttöön!! :)

    T. Korinna

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihan samaa mieltä! En halua tuntea itseäni tyhmäksi kun joudun googlettamaan suomenkieltä :DD
      Ja tosiaan sellaisia sekametelisoppaakin on kiva lukea ja postauksessa voi kertoa monia eri asioita vaikka olisivatkin aihepiireiltään ihan eri maasta, mutta jos osaa jäsennellä tekstin oikein, eikä töksähdellen hypähtele aiheisiin niin silloin mun mielestä punainen lanka säilyy :)

      Kiitos ihanasta kommentista :)!!

      Poista