3. maaliskuuta 2012

Synnytyskertomus

Meijän vauvahan syntyi tasan laskettuun aikaan 28.2.2012. Heräsin vähän ennen kahta yöllä siihen että mun vatsaa poltteli, olin ihan koomassa ja näin et Nicellä oli käsi mun mahan päällä ja mietin että onko se puristellu mun mahaa.. No nousin siitä käymään vessassa ja menin takas nukkumaa ja olin sitte valveilla ja puoliks nukuin ku tajusin että nyt tuli oikee kipee supistus ja ajatteln kattoo jo silloin kelloo ja se näytti 01.57. Niitä alko sit tulemaan 7-11 minuutin välein.

Puoltoista tuntia odottelin ja sanoin Nicelle että mua supistelee ja se vaan mumis jotain ''soita sun äitille'' ja sitä vastasin että no enhän mä millekkään äitille soita vaan sairaalaan! Mut Nicce vaan jatko onnellisena uniaan. No soitin sitte sairaalaan ja siellä sanottiin että odota että supistusten väli menee 5 minuuttiin mutta jos on tosi kipee olo ni pitää tulla heti, ja sit ne varmisteli ettei oo lapsivedet menny.

Viiden aikoihin tekstasin äitille että se on varmaan nyt menoa, ja se kyseli että millä mennään sairaalaan eikä mulla ollu mitään hajua ja Nicceki vaan nukku eikä ottanu mua tosissaan :D Äiti sitte järkkäs meille auton lainaa ja seittemältä lähettiin tästä meiltä. Silloi supistukset oli jo sen verran kovia että oli pakko seistä kyyry asennossa pitäen jostain tukea.

Menin sairaalaan ilmottautumaan ''Moi mä tulin nyt synnyttää'' :DD ja ne katto mua vähän pitkää, hahaaa mut mentii lepohuoneeseen ja se kätilö laitto mut käyrille. Silloin supistukset oli 23 luokkaa siinä käyrillä, siis ku siinähän näkyy ne numerot että kuinka voimakas supistus. Ja mietin sillo et voi helvetti että sattuu ja kysyin Niceltä että paljon toi enimmillään voi olla ja se vastas että 100, menasin kuolla siihen paikkaa.. Kätilö teki mulle sisätutkimuksen ja kerto että oon 3-4 cm auki ja kello oli silloin 8.30. Lähettiin siitä vielä käymään ulkona ja kanttiinissa, ja mun kävely oli niin vaivalloista ku piti tosi usein pysähtyä ku supisteli niin paljon.

Mentiin takas alakertaan ja saatiin sellanen lepohuone ja sain särkylääkettä ja lämpöpussin, kumpikaan ei auttanu mitään, olin niin tuskissani etten tienny oikee maailman menosta mitään ja soitin sen kätilön paikalle ja se laitto mut uudestaan käyrille ja kello oli silloin 11.00. Supistukset tuli nyt paljon tiheemmin ja nyt ne oli pahimmillaan 80. Kätilö teki mulle taas sisätutkimuksen ja nyt olin 5cm auki. Vaihdoin vaatteet ja mentiin synnytys saliin.

Siellä sain kokeilla ilokaasua, mua opetettiin ottamaan sitä aina ku tunnen että supistus on alkamassa, ja tein niin aika montaki kertaa mut ei auttanu ollenkaa, ja äiti neuvo mua aikasemmin että miten sitä opetettiin ottamaan ilokaasua niin että heti ku supistus on loppunu ni pitää alkaa ottamaan niin että se kerkee vaikuttaa, mut ei sekään auttanu. Menin vaa ihan sekasin ja en huomannu millo supistus alkaa, se vaan tuli tosi kovana. Ja siinä vaiheessa soittelin kelloa tosi tiheesti ja toinen kätilö sai mulle raivarin (onneks se tuli vaan kerran mua kattomaan). No sit se mun oma kätilö tuli takas ja soitti anestesia lääkärin paikalle laittamaan kiireellisen epiduraalin (en tienny että voi olla kiireellinen epiduraali mut niin mun synnytyskertomuksessa lukee) :D Oli ihan kauheeta ku ei saanu liiikkua ja samaan aikaan tuli kovia supistuksia jotka Nicen mukaan oli jo sitä 100 :/

Ennen epiduraalia kätilön piti laittaa se anturahommeli vauvan päähän ja siinä meni samalla sit lapsivedet, oli kyllä outo tunne :D

No epiduraali ei auttanu ollenkaan, ja anstesia lääkäri kutsuttiin paikalle ja se sano laittaneensa sen vähän väärään paikkaan ja laitto sen sitte uudestaan ja heti alko helpottamaan. Ennen tätä Nicce oli jo alkanu itkemään ku se ei kestäny kattoo mun tuskan ilmeitä ja huutoja :D ihana!

Kello oli tässä vaiheessa jotain 13.30-14.00 ja alko tuntuu paineen tunnetta alavatsassa. Se tunne koveni vaan ja kysyin Niceltä että supistaako mua siinä vaiheessa ja se vastas että joo, ja sit mun kroppa vaan väkisin alko kouristelee ja tajusin että ei helvetti tää on se tunne ku on pakko ponnistaa ja soitin kätilön paikalle ja nyt oli vaihtunu kätilöt. Ja saatiin sellanen toinen mukava ja sen mukana oli opiskelija jolle tää oli ensimmäinen synnytys. Ne teki molemmat mulle sisätutkimuksen ja totes että 8 cm on auki ja samalla se opiskelija irrotti vahingossa sen anturan vauvan päästä ja laitto sit takas uuden.

Ei menny ku tosi vähän aikaa ja kutsuin ne taas paikalle että en ihan oikeesti voi pidättää pakko ponnistaa ja ne teki uuden sisätutkimuksen ja olin 10 cm auki mut siellä oli reunaa jäljellä ja ne halus odottaa ja lähti pois, odotin varmaan minuutin ja kutsuin ne takas ja nyt tuli vaan se opiskelija ja sano että voin sen puolesta alkaa ponnistamaan ja ponnistuksen aikana se otti sen reunan pois. Sitte tuli kätilö paikalle ja aloin ponnistelemaan ihan kunnolla.

Olin maailman kauhein, huusin vaan että ettekste tajuu et ei se tuu ulos ja helppo teijän on sanoo ku ette makaa ite tässä :D Potkin niitä ku piti ponnistaa ja kaikkee muuta mukavaa.

No 40 minuutin ponnistusten jälkeen (se aika ei tuntunu ollenkaan noin pitkältä) meijän vauva synty kello 15.19 <3

Vauva oli väriltään sininen ja menin heti paniikkii ja aloin kyselemään että miks se on sininen, kai se on terve ja kaikki oli ok ja se muuttu normaalin väriseks tosi nopeesti siinä mun sylissä.

Nicce pesi vauvan ja mä söin :DD Kävin suihkussa ja päästiin osastolle 17.30. Vieraat saapu sit kattomaan meijän pientä prinssiä kello 18.00.



Sairaalassa oli ihan mukavaa, tosi omatoimisesti sai siellä olla mut kukaan ei ollu mitenkään ilkee tai muuta vastaavaa. Ite hoitelin vauvaa, mut ekat vaipan vaihdot teki hoitajat mut ei ollu mitenkään ongelmia edes sen kanssa:) Sairaalassa imetin, ja se oli joka kerta ihan kauheeta tappelua ja tarvittiin neljä kättä että ton meijän vauvan sai imemää. No keskiviikkona onnistuin ite saamaa sen imemään, mut ku päästiin kotiin ei siitä tullu yhtään mitään ja mun tissit on niin kipeet että huhhhuh, ni päädyttiin sitte korvikkeisiin joita se sai jo sairaalassa välillä.







Nyt ollaan syötetty korvikkeita ja Nicce kävi eilen ostamassa rintapumpun ni pumppailen samalla vauvalle kokoajan maitoa että saa myös sitäki. Tää meijän arki sujuu ihan loistavasti, en oikee malttais nukkua päivisin tai tehdä oikeestaan mitään muuta ku olla vauvan kanssa :D Pyykkiä on kasaantunu ihan kivasti, hiukset pitäis värjätä, pitäis syödä, siivota, ottaa kuvia vauvasta mut en vaa jotenki voi ku haluun vaan tujotella sitä :D Nicce on ollu tosi suuri apu! Se tekee kaikkee mitä mäki, valvotaan vuorotellen yöt, viime yö oli mun ja seuraava taas Nicen. Nicce on kokoajan ihan tippalinssissä ku se on niin onnellinen ja niin oon mäki! Tää on jotain sellasta rakkautta mitä ei voi selittää, se pitää vaan itse kokea! <3

p.s vauva imi mun nenää viime yönä, vähänkö nauroin :DD:D

17 kommenttia :

  1. Voi rakastan lukee synnytyskertomuksia! :D Ja onneks kaikki meni hyvin :)
    Ihanat hiukset pojalla! :D

    VastaaPoista
  2. oi vitsit oon onnelline teijjen puolesta! susta tulee varmasti ihan mahtava äiti ja nicestä isä! onnea pikkusesta! <3 :)

    VastaaPoista
  3. Aaaww ihanat noi hiukset!!
    ja muutenki oikein unelma synnytys..aina ku vaa vertaa omaansa mikä ei menny todellakaa "käsikirjotuksen" mukaa :DDD

    VastaaPoista
  4. voi miten pieni se on ihana <3

    VastaaPoista
  5. kiitos kertomuksesta! :) kuulosti suhtkoht helpolta:) ja aika samalta, kuin itsellä. :)

    VastaaPoista
  6. S: Niimpä, onneks kaikki meni hyvin, kerkesin panikoimaa kaikkee ihan liikaa :D Nii sillä onki aikas söpöt hiukset:))

    direction: Kiitos paljon <3

    YASU: haha niin onki :)) Joo oon kyl ilonen siitä että meni synnytys niin kivasti ja nopeesti :)

    Fani: I know <3<3

    Heidi: Ole hyvä:) Joo oli kyl suht helppo et ei käyny mitään komplikaatioita ja voidaan molemmat vauvan kanssa hyvin:))

    VastaaPoista
  7. oli kivaa lukee tota kertomusta! :)) ihanat noi vauvan hiukset !

    VastaaPoista
  8. Aivan upea tukka pojalla!! :) Ja hienoa, että kaikki meni hyvin ja voitte hyvin :)

    VastaaPoista
  9. Oi onnea teille ihanasta pienestä nyytistä. Itsellä nostanut siskon lillputin myötä aivan törkeä vauvakuume. Eikä tee muuten hyvää katsoa näitä kuvia...tahtoo. Jopa synnytyksestä huolimatta. :)

    VastaaPoista
  10. Sofia: Kiva että tykkäsin:) Joo on ne on ihanat <3

    Piia: hihi niin on:)

    Inka: Kiitos:)

    VastaaPoista
  11. Ihana pikkuinen siellä
    ja synnytystarina oli kiva kans:)

    Kivoja vauvantuoksuisia
    päiviä sinne<3

    Jamssi

    VastaaPoista
  12. Ihana kertomus, käy jopa vähän kateeks ku oma synnytys ei todellakaa mennyt putkeen.. =( Mutta ohi meni jo, lapsi synytyi tervenä ja kaikki on hyvin :D Vauvi näytää söpöltä ja hiukset myös ♥
    Sulla on nyt sama ku mulla ei malta nukkua päivisin, mut oman kokemuksen mukaan suositeleen, jossai vaihees ne univelat alkaa kasantua, sit ei oo yhtä kiva =( Onnellista vauvan arkea teille ;) Ootte todella söpö perhe ♥

    VastaaPoista
  13. Alesya: Joo oon huomannu että kannattaa nukku ja nukunki sen minkä voin ku on ollu paljon vieraita :) ja kiitos paljon :))

    VastaaPoista
  14. Näit synnytystarinoita on kivaa lukee :) Ite se on viel edes ja jännittää :D

    VastaaPoista
  15. Heli: Muistan ite hyvin kuinka paljon jännitti, se oli ihan kamalaa :D

    VastaaPoista
  16. Hahaa en saa unta ja luen sun blogii tääl vaan ja luin taas tän sun synnytykertomuksen <3 :D

    VastaaPoista